Milieubewuste Yachtcharter uit Heukelum afgestapt van traditionele diesel

Deze week zijn wij geïnterviewd door Het Kontakt uit Leerdam. Ons streven om onze schepen zo schoon mogelijk te laten varen is opgevallen. Zo stappen wij van traditionele diesel af en zijn wij overgegaan op de schone brandstof ‘HVO’. Wat dat inhoudt en het gehele interview is hieronder terug te lezen:

HEUKELUM • Motorjachtverhuurder Jan Huibers (Yachtcharter Huibers) in Heukelum is sinds kort tot volle tevredenheid overgestapt van de traditionele diesel naar het gebruik van de veel schonere HVO. “Ik wil het beste voor het milieu en kan geen enkele reden bedenken om het niet te doen.”

Bram Dorresteijn en Jan Huibers pleitbezorgers van HVO. (Foto: Dick Aanen)

HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) wordt sinds enkele jaren geproduceerd in de hernieuwbare biobrandstoffabriek van Neste op de Maasvlakte in Rotterdam. HVO is een puur synthetische diesel met een hoge zuiverheid, identiek aan die van GTL (Gas To Liquid). GTL is echter nog een fossiele brandstof, aangezien dat uit aardgas wordt vervaardigd. HVO wordt echter gemaakt van biomassa, vaak plantaardige afval oliën (bijvoorbeeld frituurvet). “Deze synthetische brandstof leidt in de meest vergaande variant tot een reductie van bijna 90 procent CO²-uitstoot ten opzichte van diesel, maar ook tot een gegarandeerde reductie van fijnstof, stikstof en zwavel”, zegt Bram Dorresteijn, accountmanager bij leverancier OQValue.

“Deze schone brandstof is de jaren nog een zeer belangrijke tussenstap op weg naar volledig schone energie. HVO kan probleemloos worden toegepast in andere dieselmotoren van bijvoorbeeld vrachtwagens, graafmachines, hei-installaties. Het is goed voor het klimaat (globaal), maar ook veel beter voor de gezondheid door minder roet (dus lokaal). Extra voordeel is dat HVO ook goed is voor de motor. Het zorgt voor veel minder onderhoud.” Gebruik van deze schone brandstof biedt volgens Dorresteijn de mogelijkheid voor bedrijven om hun prestatieladder op het gebied van duurzaamheid te vergroten. “En dat is een voordeel als bedrijven inschrijven bij een aanbesteding.”

Yachtcharter Huibers verbruikt in z’n motoren zo’n 50.000 liter per jaar. Huibers: “De boten varen vaak door natuurgebieden, zoals de Biesbosch. Maar ze komen ook in kwetsbare gebieden als Amsterdam. Natuurlijk: het is een stukje duurder dan diesel. In de meest vergaande variant zo’n 15 procent. Nederlanders hikken daar tegen aan. Maar onze Duitse klanten veel minder. Als ik uitleg dat we deze duurdere brandstof gebruiken omdat het Umweltneutral is, dan vinden ze dat fantastisch en betalen met liefde.”

Bron: hetkontakt.nl