Veelgestelde vragen over het huren van een boot
Wij hebben de meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Neem gerust contact met ons op als uw vraag ontbreekt.
-
Bekijk hier instructiefilmpjes over veilig varen opgesteld door Rijkswaterstaat
Wij hechten veel waarde aan veiligheid en veilig varen. Daarom hier enkele zéér nuttige en leerzame filmpjes gemaakt door Rijkswaterstaat. Bekijk deze filmpjes aandachtig voor de afvaart.
-
Ik heb nog nooit gevaren, kan ik een boot huren?
Bij ons kunt u varen zonder vaarbewijs. Bij afvaart krijgt u altijd instructie over de werking van uw schip en een aantal vaartips. Indien u geen ervaring heeft is een uitgebreide schipperstraining verplicht. Dit geldt tevens voor ons grootste schepen waarbij, naast het hebben van een ruime vaarervaring, een vaarcursus altijd verplicht is.
-
Is een vaarbewijs verplicht?
Nee, een vaarbewijs is verplicht wanneer een jacht 15 meter is of langer en/of wanneer deze sneller kan varen dan 20 kilometer per uur. Al onze schepen zijn korter dan 15 meter en hebben een topsnelheid onder de 20 kilometer per uur en vallen hier dus buiten.
-
Hoe oud moet je minimaal zijn om jullie boot te huren?
Om onze schepen te huren moet men minimaal 21 jaar oud zijn. Op onze grotere schepen geldt een minimumleeftijd van 25 jaar. Diegene die bij ons de reservering maakt is voor de verzekering en voor ons de aansprakelijke persoon.
Voor onze schepen is een vaarbewijs niet verplicht. Dit is alleen verplicht bij jachten langer dan 15 meter of met een hogere snelheid dan 20km/h. Bij ons kunt u de vrijheid ervaren en varen zonder vaarbewijs! -
Welke bijkomende kosten zijn er naast de huurprijs?
De overeengekomen huurprijs is inclusief servicekosten. Deze servicekosten omvatten de eindschoonmaak binnen en buitenom van het schip, iPad met digitale waterkaarten, 1x parkeerplaats, gasfles(sen), gevulde watertank, vuilniszak, allesreiniger, toiletreiniger, afwasmiddel, zeep, dweil, toiletrol)
Niet inbegrepen kosten zijn eventuele brug- en/of sluis geld, liggeld (in een haven) zijn kosten die mogelijkerwijs onderweg met uw huurboot ontstaan. De waarborg verschilt per schip en krijgt u na terugkomst en controle van het schip binnen 24 uur terug overgemaakt onder aftrek van de gemaakte brandstofkosten.
-
Hoe en wanneer moeten we betalen voor het huren van de boot?
Na uw boeking vragen wij u 50% van het te betalen bedrag binnen 5 dagen na de boeking aan ons over te maken.De laatste 50% moet 4 weken voor de huurperiode betaald zijn. Voor de Lastminute boekingen (boekingen met een afvaart binnen vier weken) moet het totale bedrag in één termijn betaald worden voor afvaart. De borgsom is wordt bij afvaart voldaan middels contant geld, per pin of overboeking. Contant geld is voor ons geen probleem voor zowel huurbetalingen als borgsommen. Helaas kunnen wij echter geen biljetten van €200,- of €500,- aannemen. Wij accepteren ook geen creditcards
-
Is het mogelijk een boot vooraf te bekijken voordat ik een beslissing neem over het huren van de boot?
Onze boten zijn gedurende het vaarseizoen veel verhuurd en liggen dan niet bij ons in de haven. Helaas is het daarom vanaf mei tot en met september op wisseldagen niet mogelijk om een schip te komen bekijken vanwege onze werkzaamheden om de schepen weer gereed te maken voor onze vertrekkende gasten. Buiten deze maanden is het vaarseizoen nog niet in volle gang en kunt u ons altijd bellen voor een afspraak. In de wintermaanden worden onze boten uit het water gehaald en vindt er groot onderhoud en renovatie plaats. Het is daarom in deze periode niet altijd mogelijk om een schip te bekijken en altijd noodzakelijk hiervoor een afspraak te maken.
-
Waar vandaan vertrekken we en waar leveren we de boot weer in?
Onze thuishaven is bij De Koornwaard, Appeldijk 17a in Heukelum. Van hieruit vertrekt u, en u levert u uw schip ook weer in. Op onze contactpagina treft u een routebeschrijving naar jachthaven de Koornwaard in Heukelum.
-
Zijn jullie boten verzekerd?
Al onze boten zijn binnen het toegestane vaargebied WA-casco verzekerd met een eigen risico ter hoogte van uw borg. Het is mogelijk deze borg te verzekeren. De premie kosten hiervoor zijn ongeveer 10% van de borgsom. Indien u een borgverzekering, annuleringsverzekering of reisverzekering wilt afsluiten kunt u contact met ons opnemen voor meer informatie.
-
Van wanneer tot wanneer lopen de huurperiodes?
Afvaart (vertrek) van onze schepen is vanaf 14:00 uur. Om 9:00 uur wordt u weer in onze thuishaven terugverwacht waarna wij uiterlijk 10:00 uur het schip van u overnemen zodat onze crew aan boord kan voor hun werkzaamheden. Onze wisseldagen zijn maandag en vrijdag.
-
Zijn de schepen voor een afwijkende periode te huur?
Onze wisseldagen zijn op maandag en vrijdag. U kunt in de periodes kiezen tussen een weekend, midweek, week, 10 dagen, 2 weken, 3 weken of 4 weken. Voor afwijkende periodes zoals een lang weekend rekenen wij 95% van de huurprijs omdat het schip de rest van de periode niet meer verhuurbaar is. Voorwaarde is dat de vertrek of terugkomst op een van onze wisseldagen valt.
Huren voor een dag kan alleen op last-minute basis maximaal 3 dagen voor de betreffende datum. Prijzen zijn op aanvraag. Wilt u zeker zijn van een dag op het water? Huur dan onze comfortabele op maat gemaakte Lingesloepen via www.lingesloepleerdam.nl! -
Is het mogelijk eerder te vertrekken?
Omdat onze schepen ’s morgens 9:00 terugkomen in onze haven, gebruiken wij de tussenliggende tijd voor uw aankomst, om het schip schoon en in goede staat aan u over te dragen. Hierdoor is het niet mogelijk om eerder dan 14:00 bij ons in te checken.
-
Kunnen wij het schip op zondag weer inleveren?
Op zondagen zijn wij gesloten en niet aanwezig in de haven. U kunt echter het schip in de haven aanmeren. Wij zullen dan op maandag het schip controleren en aftanken. De verbruikte brandstof verrekenen we dan met uw borg. U ontvangt altijd van ons een email met de tankmeter en de verrekende bedragen.
-
Waar kunnen wij de auto parkeren?
Op ons haventerrein heeft u de beschikking over 1 parkeerplaats waar u uw auto tijdens de huurperiode kunt stallen. Komt u met meerdere auto's kunnen deze elders op het terrein geparkeerd worden. De kosten hiervoor zijn €15,- per auto. Op onze contactpagina treft u een routebeschrijving naar de Koornwaard in Heukelum.
-
Kunnen we in de buurt van de haven boodschappen doen?
In de buurt van onze haven is een Coop supermarkt waar u voor vertrek nog boodschappen kunt doen. Deze supermarkt kunt u vinden aan de Prins Bernhardstraat 32 in Heukelum. In het nabijgelegen Leerdam vind u grotere supermarkten zoals de Aldi, Albert Heijn en Plus Supermarkt.
-
Is het toegestaan eigen koelboxen, bbq's of andere apparaten mee te nemen?
Het is niet toegestaan om aan boord een barbecue of ander losstaand kooktoestel te gebruiken. Het meenemen en/of gebruiken van elektrische koelboxen, eigen koffiezetapparaten of andere grote stroomverbruikers zoals grill- of gourmetplaten, tosti-ijzers, friteuses, bakovens, haardrogers, stijltangen etc. aan boord kunnen wij helaas ook niet toestaan. Te grote ontlading van de accu’s door het gebruik van dergelijke apparaten, kan snel leiden tot onherstelbare schade aan het accupakket en kan zelfs leiden tot ernstige gezondheidsschade voor de opvarenden. We wijzen u erop dat schade die ontstaat door misbruik van de accu’s financiële gevolgen kan hebben ter compensatie van de schade aan het accupakket.
Een gas- en/of kolen BBQ kunt u wel meebrengen. In iedere haven zijn er aanlegplaatsen waar u in overleg met de havenmeester kunt barbecueën. Het is niet toegestaan om aan boord van het schip te barbecueën in verband met de brandveiligheid aan boord. -
Mogen wij ons huisdier meenemen aan boord?
Huisdieren (honden) zijn op aanvraag aan boord van een aantal van onze schepen toegestaan. Hiervoor vragen wij een vergoeding van €75,- per huisdier.
-
Mogen we ons eigen beddengoed meenemen?
U mag zeker uw eigen beddengoed meenemen aan boord. Uiteraard kunnen wij dit ook voor u verzorgen. Mocht u er toch voor kiezen om uw eigen beddengoed mee te nemen, wijzen we u er wel op dat u dan ook uw eigen dekbed/slaapzak en kussens mee moet nemen. Standaard liggen er geen dekbed, kussens en/of handdoeken aan boord.
-
Is het toegestaan eigen fietsen mee te nemen aan boord?
Het meebrengen van eigen fietsen aan boord is enkel mogelijk als het vouwfietsen betreft met een maximum van 2 per boot. Voor de Royal, Atlas, Geminus, Majoris, en Mercurius geldt een maximum van 4 vouwfietsen. Helaas kunnen wij het meebrengen van eigen stadsfietsen, ebikes of andere voertuigen niet toestaan. Op basis van beschikbaarheid is het mogelijk om bij ons vouwfietsen bij te huren. De prijs hiervoor is €40,- per fiets per week of een deel hiervan.
-
Is het mogelijk een bijboot mee te nemen?
Een bijboot aan boord van onze schepen kunnen wij alleen toestaan indien het opblaasbare exemplaren betreft zonder buitenboordmotor. Ook elektrische motoren vallen hieronder. Opblaasbare sup's en kano's zijn ook toegestaan.
Bijbootjes van hard materiaal en/of met een (elektrische) buitenboordmotor zijn helaas niet toegestaan in verband met schades aan het schip.
-
Zijn er ook vaarroutes en kaarten aan boord?
Bij afvaart ontvangt u van ons een iPad met digitale waterkaarten. Deze kaarten bevatten alle informatie over aanlegplaatsen, havens, bruggen en sluizen. De waterkaarten werken met een GPS positie waardoor u altijd ziet waar u zich op het water bevindt. Wij adviseren u ook graag over mooie vaarroutes. Op basis van uw wensen, interesses en voorkeuren adviseren wij u over geschikte vaarroutes die u de vrijheid laten ervaren tijdens uw vaarvakantie. Neem contact op voor meer route informatie.
-
Welke veiligheidsmaatregelen moet ik in acht nemen aan boord?
Aan boord adviseren wij u altijd een reddingsvest te dragen aan dek. Zeker als u op open water vaart of bij het aanmeren is dit van groot belang. Reddingsvesten zijn geen standaard uitrusting van het schip en zijn vooraf bij te boeken dan wel bij het inchecken te verkrijgen. Wij hebben twee categorieën reddingsvesten:
Automatische reddingsvesten voor een gewicht van 50KG of hoger.
Automatische reddingsvesten voor een gewicht van 50KG of lager.
Voor kinderen zonder zwemdiploma staan reddingsvesten kosteloos ter beschikking. -
Kunnen we onderweg buiten de jachthavens overnachten?
U kunt buiten de jachthavens overnachten op de daarvoor bestemde aanlegplaatsen die op de waterkaart staan aangegeven. Ankeren of overnachten op het anker of meerpennen in de vrije natuur is niet toegestaan. Schades die ontstaan door ankeren zijn volledig voor risico van de huurder en worden niet gedekt door de verzekering. Gebruik het anker alleen in geval van nood.
Daarnaast is er het advies het schip indien mogelijk aan de walstroom aan te sluiten. De reden is dat de omvormer aan boord het accupakket maar tot een bepaald niveau mag belasten. Daarom is er apparatuur aangebracht die onze accu’s beveiligen en de accu’s zullen afschakelen bij een te lage accuspanning voor uw veiligheid aan boord. Indien u in de nacht de kachel wilt gebruiken is dat alleen mogelijk als het schip is aangesloten aan de walstroom vanwege het grote stroomverbruik van de kachel. -
Zijn de schepen ook geschikt voor invaliden/mindervaliden?
Onze schepen zijn niet speciaal ingericht voor mindervaliden/invaliden. Wij zoeken graag met u naar een passende oplossing maar dit is ook zeker afhankelijk van het gewenste schip en de beperking van de persoon. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.
-
Wat zijn de Algemene en Aanvullende Voorwaarden van Yachtcharter Huibers?
Yachtcharter Huibers hanteert een aantal voorwaarden.
Deze voorwaarden zijn hier te zien: