Veelgestelde vragen over het huren van een boot

Wij hebben de meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Neem gerust contact met ons op als uw vraag ontbreekt.

  • Bekijk hier instructiefilmpjes over veilig varen opgesteld door Rijkswaterstaat

    Wij hechten veel waarde aan veiligheid en veilig varen. Daarom hier enkele zéér nuttige en leerzame filmpjes gemaakt door Rijkswaterstaat. Bekijk deze filmpjes aandachtig voor de afvaart.

  • Is het mogelijk eerder te vertrekken?

    Omdat onze schepen ’s morgens 9:00 terugkomen in onze haven, gebruiken wij de tussenliggende tijd voor uw aankomst, om het schip schoon en in goede staat aan u over te dragen. Hierdoor is het niet mogelijk om eerder dan 14:00 bij ons in te checken.

  • Welke bijkomende kosten zijn er naast de huurprijs?

    Naast het bedrag wat u betaald voor de huur dient u rekening te houden met de kosten voor een verplichte eindschoonmaak, navigatieset, de brandstofkosten, eventuele brug- en/of sluis geld, liggeld (bij een haven) en een waarborg (de waarborg verschilt per schip en krijgt u na terugkomst en controle van het schip terug onder aftrek van de dieselkosten).

  • Als er nu slecht weer voorspeld is voor tijdens onze huurperiode?

    Garanderen dat het mooi weer wordt kunnen wij net zoals iedereen helaas niet. Wanneer het door de weersomstandigheden niet verantwoord is om te varen, zullen wij met u naar een passende oplossing zoeken.

  • Van wanneer tot wanneer lopen de huurperiodes?

    Afvaart (vertrek) van onze schepen is vanaf 14:00 uur. Om 9:00 uur wordt u weer in onze thuishaven terugverwacht waarna wij uiterlijk 10:00 uur het schip van u overnemen zodat onze crew aan boord kan voor hun werkzaamheden. Onze wisseldagen zijn maandag en vrijdag.

  • Waar kunnen wij de auto parkeren?

    Op ons haventerrein van De Koornwaard is een ruime parkeerplaats, u kunt uw auto tijdens de huurperiode daar stallen. Op onze contactpagina treft u een routebeschrijving naar de Koornwaard in Heukelum.

  • Hoe en wanneer moeten we betalen voor het huren van de boot?

    Na uw boeking dient u 50% van het te betalen bedrag binnen 2 weken na de boeking te betalen. De andere 50% moet 4 weken voor de huurperiode betaald zijn. Voor de Lastminute boekingen (boekingen met een afvaart binnen vier weken) moet het totale bedrag in een termijn betaald worden voor afvaart. De borgsom is wordt bij afvaart voldaan middels contant geld, per pin of creditcard.

  • Zijn jullie boten verzekerd?

    Al onze boten zijn binnen het toegestane vaargebied WA-casco verzekerd met een eigen risico ter hoogte van uw borg. Het is mogelijk deze borg te verzekeren. De premie kosten hiervoor zijn ongeveer 10% van de borgsom. Indien u een borgverzekering, annuleringsverzekering of reisverzekering wilt afsluiten kunt u contact met ons opnemen voor meer informatie. 

  • Wanneer kunnen we het beste reserveren?

    Als u op een specifieke periode wilt gaan varen dan kunt u deze het beste meteen reserveren zodat u zeker bent van uw vaarvakantie. Verder zijn vakanties en weekenden vaak als eerste volgeboekt. Wij kunnen een periode voor u maximaal drie werkdagen onder optie houden.

  • Waar vandaan vertrekken we en waar leveren we de boot weer in?

    Onze thuishaven is bij De Koornwaard, Appeldijk 17a in Heukelum. Van hieruit vertrekt u, en u levert u uw schip ook weer in. Op onze contactpagina treft u een routebeschrijving naar jachthaven de Koornwaard in Heukelum.

  • Ik heb nog nooit gevaren, wat nu?

    Bij ons kunt u varen zonder vaarbewijs. Bij afvaart krijgt u altijd instructie over de werking van uw schip en een aantal vaartips. Indien u geen ervaring heeft is een uitgebreide schipperstraining verplicht. Dit geldt tevens voor ons grootste schepen waarbij, naast het hebben van een ruime vaarervaring, een vaarcursus altijd verplicht is. De vaarcursus start met 2 uur voor een tarief van €110,-. Na deze 2 uur kan er eventueel verlengt worden. De kosten zijn dan €35,- per uur. Bekijk onze arrangementen pagina voor de mogelijkheden of neem contact met ons op. Wij helpen graag uw vaarvakantie optimaal in te richten!

  • Mogen wij ons huisdier meenemen aan boord?

    Huisdieren zijn niet op ieder schip toegestaan. In overleg (afhankelijk van het type schip) kunt u met een vergoeding van € 65,- per huisdier, per week uw huisdier meenemen. U dient dit wel te vermelden bij boeking. Wij kunnen alleen honden toestaan als huisdier aan boord. Voor overige huisdieren vragen wij u eerst contact met ons op te nemen. Dit kan via 085-1043 087 of 06-4348 8453.

  • Hoe oud moet je minimaal zijn om jullie boot te huren?

    Om onze schepen te huren moet men minimaal 18 jaar oud zijn. Op onze grootste schepen geldt een minimumleeftijd van 21 jaar. Diegene die bij ons de reservering maakt is voor de verzekering en voor ons de aansprakelijke persoon.
    Voor onze schepen is een vaarbewijs niet verplicht. Dit is alleen verplicht bij jachten langer dan 15 meter of met een hogere snelheid dan 20km/h.  Bij ons kunt u de vrijheid ervaren en varen zonder vaarbewijs!

  • Is er een toilet aanwezig op de boot?

    Al onze schepen zijn voorzien van een óf meerdere elektrische of handbediende toiletten.

  • Zijn er plekken onderweg waar we van de boot af kunnen?

    Onderweg zijn er diverse leuke haventjes en oude stadjes waar u kunt aanmeren, al dan niet met voorzieningen. Deze staan op de kaart aangegeven. Vooraf nemen wij graag de tijd om samen met u uw ideale vaarroute te bespreken. Bij uw boeking ontvangt u van ons ook een overzicht met mogelijke vaarroutes.

  • Is een vaarbewijs verplicht?

    Nee, een vaarbewijs is verplicht wanneer een jacht 15 meter is of langer en/of wanneer deze sneller kan varen dan 20 kilometer per uur. Al onze schepen zijn korter dan 15 meter en hebben een topsnelheid onder de 20 kilometer per uur en vallen hier dus buiten. Heeft u geen ervaring met het besturen van een yacht? Dan is het verplicht een schipperstraining af te nemen. Op onze grootste schepen is de schipperstraining altijd verplicht. Dit o.a. vanwege de grootte en breedte van deze schepen wat zorgt dat het aanmeren en manoeuvreren als een team uitgevoerd moet worden. Deze vaarinstructie geeft u als schipper zelfvertrouwen om goed met het schip om te gaan en voorkomt op deze manier het maken van schades.

  • Ik heb nog nooit gevaren, kan ik een boot huren?

    Ja dat kan, tenslotte moet u ergens beginnen met ervaring op doen. Met onze uitgebreide vaarcursus voor beginners arrangement zorgen wij ervoor dat u klaar wordt gestoomd voor uw vakantie. In twee uur tijd krijgt u alles te weten over het schip, diverse situaties en alle instructies om met een secuur en veilig gevoel het water op te kunnen! In deze twee uur vaart de instructeur mee naar Gorinchem waar o.a. het passeren van bruggen en sluizen wordt geoefend. De vaarcursus kost € 98,-. Verplicht voor iedereen zonder vaarervaring, en handig voor de watersporter die zijn of haar kennis op peil wilt houden! Bij te boeken als een van onze arrangementen.

  • Met hoeveel personen kunnen we maximaal op de boot?

    Dit aantal verschilt per schip en is te zien via de detailpagina van ieder schip.
    Bekijk onze vloot en maak uw keuze via deze overzichtspagina.

  • Mogen we zelf drankjes en andere etenswaren meenemen aan boord?

    Uiteraard mag u uw eigen etenswaren en drinken meenemen aan boord. Vindt u dit niet prettig dan kunnen wij dat ook voor u verzorgen. Wij bieden hiervoor diverse arrangementen aan en kunnen deze ook naar uw wensen aanpassen. Wij bieden ook de optie aan voor het huren van een BBQ eventueel inclusief het eten. Het is niet toegestaan om aan boord van het schip te barbecueën. Schades hierdoor zijn ook niet gedekt door de verzekering en volledig voor eigen rekening. In iedere haven zijn er aanlegplaatsen waar u in overleg met de havenmeester kunt barbecueën.

  • Mogen we ons eigen beddengoed meenemen?

    U mag zeker uw eigen beddengoed meenemen aan boord. Uiteraard kunnen wij dit ook voor u verzorgen. Mocht u er toch voor kiezen om uw eigen beddengoed mee te nemen, wijzen we u er wel op dat u dan ook uw eigen dekbed/slaapzak en kussens mee moet nemen. Standaard liggen er geen dekbed, kussens en handdoeken aan boord.

  • Welke voorzieningen zijn er aan boord?

    Voor een overzicht van alle voorzieningen en inventarislijst kiest kijkt u op de pagina voor het gewenste schip. Elke pagina bevat een opsomming van alle voorzieningen. Kijk hier voor een overzicht van onze boten die te huur zijn. Ieder schip is uitgerust met een of meerdere koelkasten met vriesvak. Op elk schip kunt u ook koken. U mag uw eigen beddengoed meenemen aan boord maar kunnen wij dit ook voor u verzorgen. Mocht u er toch voor kiezen om uw eigen beddengoed mee te nemen, wijzen we u er wel op dat u dan ook uw eigen dekbed/slaapzak en kussens mee moet nemen. Standaard liggen er geen dekbed, kussens en handdoeken aan boord.

  • Zijn er ook vaarroutes en kaarten aan boord?

    Bij afvaart ontvangt u van ons een iPad met digitale waterkaarten. Deze kaarten bevatten alle informatie over aanlegplaatsen, havens, bruggen en sluizen. De waterkaarten werken met een GPS positie waardoor u altijd ziet waar u zich op het water bevindt. Wij adviseren u ook graag over mooie vaarroutes. Op basis van uw wensen, interesses en voorkeuren adviseren wij u over geschikte vaarroutes die u de vrijheid laten ervaren tijdens uw vaarvakantie. Neem contact op voor meer route informatie.

  • Zijn de schepen voor een afwijkende periode te huur?

    Onze wisseldagen zijn op maandag en vrijdag. U kunt in de periodes kiezen tussen een weekend, midweek, week, 10 dagen, 2 weken, 3 weken of 4 weken. Voor afwijkende periodes zoals een lang weekend rekenen wij 95% van de huurprijs omdat het schip de rest van de periode niet meer verhuurbaar is. Voorwaarde is dat de vertrek of terugkomst op een van onze wisseldagen valt.
    Huren voor een dag kan alleen op last-minute basis maximaal 3 dagen voor de betreffende datum. Prijzen zijn op aanvraag. Wilt u zeker zijn van een dag op het water? Huur dan onze comfortabele op maat gemaakte Lingesloepen via www.lingesloepleerdam.nl!

  • Is het mogelijk een boot vooraf te bekijken voordat ik een beslissing neem over het huren van de boot?

    Onze boten zijn gedurende het vaarseizoen veel verhuurd en liggen dan niet bij ons in de haven. Op afspraak kunt u op een van onze wisseldagen (maandag en vrijdag) langskomen voor een bezichtiging. Houdt u er wel rekening mee dat wij ondertussen druk het werk zijn om alle boten weer gereed te maken voor vertrek en het schip er dus misschien (nog) niet zo schoon en opgeruimd is zoals u van ons gewend bent. Buiten het vaarseizoen worden onze boten uit het water gehaald en vindt er groot onderhoud en renovatie plaats. Het is daarom in deze periode niet altijd mogelijk om een schip te bekijken.

  • Zijn de schepen ook geschikt voor invaliden/mindervaliden?

    Onze schepen zijn niet speciaal ingericht voor mindervaliden/invaliden. Wij zoeken graag met u naar een passende oplossing maar dit is ook zeker afhankelijk van het gewenste schip en de beperking van de persoon. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

  • Wat zijn de Algemene en Aanvullende Voorwaarden van Yachtcharter Huibers?

    Yachtcharter Huibers hanteert een aantal voorwaarden.
    Deze voorwaarden zijn hier te zien: